کم‌توجهی به برند: مصرف‌کنندگان اغلب به کالا یا خدماتی گرایش دارند که می‌شناسند و با آنها احساس راحتی می‌کنند. اکثر مواقع، آنها به جای تعهد به برندی خاص، به دنبال احساس راحتی با محصول یا خدمت مورد نظرند. در واقع آنها به برند محصولات و خدمات کم‌توجهند و این برای بازاریابان، بسیار خطرناک است.

شاهین منصوری

شاهین منصوری- کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی گرایش تجارت الکترونیکی

با توجه به اینکه مصرف‌کنندگان، با دریافت پیشنهادهای بهتر، دائماً اولویت‌های خود را تغییر می‌دهند، رقبا می‌توانند از فرصت استفاده کرده و با فعالیت‌های تبلیغی و پیشبرد فروش محصول مانند نمونه تست، کاهش قیمت، یکی بخر دو تا ببر و نیز تخفیف‌های درصدی، مشتریان را به سمت خود بکشند.
فراموش نکنیم، مصرف‌کنندگان به ندرت انگیزه، توان یا فرصت پاسخ به ارتباطات بازاریابی دارند. مثلاً توجه خاصی به برند اقلام مصرفی مانند نان، پنیر، کره و میوه ندارند و به سرعت به سمت برندهای دیگر متمایل می‌شوند.
بی‌توجهی به برند، با میزان انگیزه، توان و فرصت مشتریان، رابطه دارد.
وفاداری به برند: اغلب اوقات، بی‌توجهی به برند با وفاداری به برند اشتباه گرفته می‌شود. بی‌توجهی به برند، پاسخی از روی عادت و بر مبنای فقدان انگیزه یا دلایل مشخص است، اما وفاداری به برند، تعهدی ذاتی به برند به علت مزایا و ارزش‌هایی است که برای مصرف‌کننده دارد. مصرف کنندگان وفادار، برندهای خود را به دلیل تجربه قبلی انتخاب می‌کنند و به قیمت بهتر یا راحتی بیشتر توجهی ندارند.